شنیدن نام میکروب ها اغلب تداعی کننده بیماری زا بودن آنهاست، امروزه محققان به حضور باکتری هایی مفید (پروبیوتیک) که به طور طبیعی در بدن انسان زندگی می کنند پی برده اند. این باکتری ها که اصطلاحا پروبیوتیک نامیده می شوند به شکل های مختلف در مکمل های پروبیوتیک و مواد غذایی پروبیوتیک مانند ماست پروبیوتیک در دسترس عموم قرار دارد.

این عملکرد و در مواردی استفاده بی رویه در انسان و دام مشکلات فراوانی از جمله مقاومت میکروبی ایجاد کرده است، لذا محققین درصدد یافتن راه حل های جانشین به جای آنتی بیوتیک ها برآمده اند که پروبیوتیک ها درصدر آنها قرار گرفته اند. واژه پروبیوتیک از واژه یونانی پروبیوس به معنای حیات بخش اقتباس شده است و از نظر مفهوم در مقابل واژه آنتی بیوتیک به معنای ضد حیات قرار دارد.

پیشینه استفاده از پروبیوتیک ها به زمانی برمی گردد که یک باکتری شناس روس و سرپرست انستیتو پاستور فرانسه به نام (الی مچنیکوف) در سال ۱۹۰۷ میلادی در روستاهای بلغارستان مشاهده کرد که خوردن یک نوع ماست تخمیر شده از شیر سبب افزایش عمر و حفظ سلامت روستاییان می گردد.

 

فواید پروبیوتیک ها
در زیر به فواید پروبیوتیک ها به طور مختصر اشاره می شود و در مقالات بعدی به تفسیر توضیح داده خواهد شد:

۱. رقابت با میکروارگانیسم های پاتوژن

۲. افزایش هضم لاکتوز (قند) شیر

۳. کاهش میزان کلسترول خون

۴. افزایش ایمنی بدن در اثر افزایش فعالیت ماکروفاژ ها

۵. پیشگیری از سرطان هایی که توسط مواد شیمیایی یا سویه های مختلف میکروبی ایجاد می شوند.

۶. افزایش جذب روده ای میزان ویتامین B و K

۷. افزایش هضم پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها

۸. افزایش حرکات روده ای، هضم و جذب مواد غذایی در خردسالان

۹. محافظت در مقابل مسمومیت غذایی، اسهال های مسافرتی، آلرژی ها و مشکلات پوستی

۱۰. درمان التهاب های روده ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست