فرقی نمی‌کند که همیشه وزن مناسبی داشته‌اید و یا مدتی است که وزن خود را کاهش داده و می‌خواهید وزن دلخواه خود را حفظ کنید. برایتان نکاتی برای حفظ وزن بعد از لاغری آوردیم که به کمک این نکات وزن خود را کنترل کرده و اندام متناسب خود را حفظ کنید

از استراحت و خواب زیاد بپرهیزید. عموما هشت ساعت خواب در شبانه‌روز کافی است. سر ساعت معینی بخوابید و غذای خود را هر روز در وقت مشخصی صرف کنید. داشتن نظم در تغذیه و استراحت به کنترل وزن کمک می‌کند. زندگی کم‌تحرک عامل چاقی است.
نکاتی برای حفظ وزن بعد از لاغری

نکاتی برای حفظ وزن بعد از لاغری

روزانه نیم تا یک ساعت فعالیت جسمانی مانند پیاده‌روی داشته باشید و در زمان پیاده‌روی و تا دو ساعت پس از آن به جز آب هیچ غذایی نخورید (نوشیدن آب مفید است و توصیه می‌شود). خوردن ته‌دیگ، شربت، نوشابه، غذاهای چرب، شیرینی، شکلات، تنقلات و نظایر آنها چاق‌کننده است از مصرف آنها بپرهیزید یا به مقدار کم بخورید. آبمیوه، بیسکوئیت، نان خشک و نان سوخاری نیز وزن را افزایش می‌دهد؛
اما می‌توانید در حد متعادل از این موادغذایی استفاده کنید. خوردن نوشابه‌های رژیمی و آجیل و بستنی به مقدار متعادل و گاه به گاه بلامانع است. لبنیات مصرفی نظیر ماست، پنیر و شیر باید کم‌چرب (چربی کمتر از ۵/۲ درصد) باشد. از روغن مایع مخصوص سرخ کردن استفاده کنید.
نکاتی برای حفظ وزن بعد از لاغری

نکاتی برای حفظ وزن بعد از لاغری

این روغن‌ها حاوی اسیدهای چرب ضروری هستند و برای سلامت قلب و عروق مفیدند. بهترین روغن‌ها به ترتیب: روغن زیتون، کانولا، سویا، آفتابگردان،کنجد ،هسته انگور و ذرت می‌باشند. سعی کنید همه روزه از انواع میوه‌جات به مقدار متعادل بخورید. خوردن قند و شکر و سایر مواد قندی توصیه نمی‌شود. مصرف آنها را کاهش دهید. مواد قندی و میوه را در طول روز تقسیم کرده و از مصرف آنها در یک نوبت خودداری کنید.
برای کاهش یا تعدیل اشتها دو قاشق غذاخوری سرکه سیب، آب گریپ‌فروت، آب پرتقال، آب لیمو، در یک لیوان آب بریزید و نیم ساعت قبل از ناهار و شام میل کنید. مصرف روزانه سالاد و سبزی بسیار مفید است؛ اما از ریختن سس‌های چرب (مثلا مایونز) بر روی سالاد خودداری کنید. در عوض می‌توانید از مخلوط ماست کم‌چرب و آب‌لیمو به عنوان سس سالاد استفاده کنید.
مصرف نان‌های ضخیم و سبوس‌دار مانند نان جو، چاودار، سنگک و نان گندم کامل توصیه می‌شود. نان‌های سبوس‌دار اشتها را کم کرده، کلسترول خون را کاهش می‌دهند و از یبوست جلوگیری می‌کنند. نوشیدن آب برای کاهش وزن و سلامتی مفید است و در صورتی که منع طبی وجود نداشته باشد، باید به مقدار زیاد (حداقل ۸-۶ لیوان در روز) نوشیده شود.
در صورت یبوست باید به رفع آن اقدام کرد؛ زیرا درمان یبوست به کنترل وزن کمک می‌کند.
از استرس و فشارهای عصبی و روحی دوری کنید؛ زیرا استرس و اضطراب یکی از عوامل چاقی است. داشتن نظم در زندگی به کاهش اضطراب کمک می‌کند.
غذای روزانه خود را در ۵ یا ۶ وعده (صبحانه، ناهار، شام، میوه صبح، میوه عصر و غذای سبک قبل از خواب) تقسیم کرده و در فاصله وعده‌ها فقط آب مصرف کنید؛ زیرا هم حذف وعده‌های غذایی و هم ریزه‌خواری موجب چاقی می‌شوند. از وزن کردن مکرر خود بپرهیزید. هر دو هفته یکبار بر روی ترازو بروید و وزن خود را کنترل کنید. چنانچه افزایش یا کاهش وزن از یک کیلوگرم بیشتر بود، با تغییر میزان و نوع غذا و مدت ورزش آن را به حالت اول برگردانید. به یاد داشته باشید: آرامش، تحرک کافی و برنامه غذایی مناسب رمز سلامتی و کاهش وزن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست