بانوان ورزشکار و اهمیت فیتو استروژن ها : فیتو استروژن ها گروهی از ترکیبات در برخی گیاهان هستند که به علت شباهت به استروژن انسانی، در بدن انسان عملکردی شبیه به استروژن انسانی دارند .

استروژن هورمونی استروئیدی است که به طور عمده از کلسترول سنتز می‌شود، این هورمون فعالیت استخوان‌سازی را افزایش می‌دهند و به همین دلیل به افزایش قد دختران در سن بلوغ سرعت می بخشد.

در بانوان ورزشکار، مخصوصا بانوانی که به طور حرفه ای ورزش می کنند و تمرینات شدید دارند میزان هورمون استروژن کاهش پیدا می کند که در نتیجه باعث اختلال در نوع عملکرد بدن ورزشکار شده عواقب منفی برای وی در پی خواهد داشت.

همچنین در دوران یائسگی تقریبا هیچ استروژنی در بدن تولید نمی‌شود و بنابراین فعالیت استخوان‌سازی در بدن بسیار کاهش می‌یابد، این حالت اگر شدید باشد، منجر به بروز پوکی استخوان در سنین بعد از یائسگی در زنان می‌شود .

در این مواقع مصرف فیتو استروژن ها اهمیت فراوان پیدا می کند، فیتو استروژنها دسته ای از ترکیبات در برخی گیاهان هستند که به علت شباهت ساختاری به استروژن انسانی، در بدن عملکردی مشابه با استروژن انسانی دارند. به همین دلیل مصرف منابع غنی از فیتواستروژن ها می تواند برای خانم های ورزشکار، و همچنین خانم های یائسه مفید باشد.

بانوان ورزشکار و اهمیت فیتو استروژن ها

همچنین فیتو استروژن‌ ها دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی و ایمنی بر علیه سرطان‌های وابسته به هورمون همچون سینه، پروستات، دیابت و بیماری‌های قلبی- عروقی هستند. این ترکیبات به گیرنده‌های استروژن متصل شده و می‌توانند اثرات سلامت‌بخش استروژن را بر سیستم قلبی- عروقی و استخوان‌ ها تقلید کنند. همچنین می‌توانند به افزایش سطوح استروژن در زنان یائسه کمک نموده و جایگزین مناسبی برای درمان جایگزینی هورمون (HRT) در این زنان باشند.

غذاهای حاوی سویا ثروتمندترین منبع یک نوع فیتواستروژن به نام ایزوفلاون ها هستند و خوردن سویا ممکن است منجر به بهبود سلامتی شود . طبق گفته دانشگاه Tulane، مصرف سویا در جمعیت های آسیایی با کاهش خطر ابتلا به سرطان های وابسته به هورمون و نشانه های ناراحت کننده یائسگی مرتبط است .

مهمترین منابع غذایی فیتو استروژن ها دانه های سویا – بذرکتان – جوانه گندم – دانه کنجد – شبدر و یونجه – لوبیا سیاه – خانواده حبوبات و غلات و برخی میوه ها مثل سیب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست